onsdag 19 maj 2010

En stor laddning köttfärsås!



Jag lagar alltid en rejäl laddning med köttfärsås när jag sätter igång, och jag misstänker att många fler gör som jag ;) Allra godast blir den när den får koka ihop på spisen i timtal, men den tiden hade jag tyvärr inte idag... Vi har lite sjukstuga här hemma för tillfället. Jag och gubben har en envis förkylning, lilleman har hosta och dottern har öronvärk så vi är lite slappa allihop. Tur att man kan trösta sig med lite god köttfärsås ;)
Linda, som har den fina bloggen Kryddburken, har inspirerat mig till att använda rotselleri i köttfärsåsen, något som gör den ännu ett snäpp vassare i smaken! Tack för tipset :)
Som sagt är detta ett storkok så jag har lite svårt att beräkna hur många portioner den räcker till, men den har räckt till en middag för 4 personer, 2 lunchlådor och så har jag lagt undan några rejäla skopor till fredagens hemlagade pizza och så en lite mindre portion till varma mackor i nästa vecka:)

Köttfärsås
Du behöver:
ca 1 kg blandfärs
2 morötter
4 schalottenlökar
1 rotselleri
2 msk smör
1 dl ketchup
1 dl chilisås (heinz)
3 msk paprikapulver
2 köttbuljongtärningar
ca 7 dl vatten
2 msk kinesisk soja
2 msk maizena
salt och peppar

Gör såhär:
Skala och grovriv morötter och rotselleri. Hacka schalottlöken fint. Fräs grönsakerna tillsammans med smöret i ca 5 min tills de mjuknat. Häll över i en stor gryta. Fräs färsen tills den blivit smulig och fått fin färg och blanda ner den i grönsaksfräset. Tillsätt ketchup, paprikapulver och chilisås. Blanda runt ordentligt och tillsätt vatten, buljong och soja. Låt koka upp och låt köttfärsåsen puttra på spisen minst 20 minuter, men gärna uppemot en timme.
Red av såsen med maizena och smaka av med salt och peppar.

De goda grönsakerna sätter extra piff på köttfärssåsen!

Rykande varm köttfärssås....

...redo att serveras!

1 kommentar:

  1. Den här köttfärssåsen ger mig minnen från köttfärssåsen i skolan, vilket kanske låter lite trist, men det är snarare tvärtom: köttfärssås och spaghetti var - tillsammans med tacos - höjdpunkten vad gäller maten i skolan :) Gott!

    SvaraRadera