torsdag 27 maj 2010

God gammaldags fiskgratäng



Min mormor lagar världens godaste mat och ibland kan jag bli så himla sugen på hennes mat, men eftersom det är ca 70 mil hem till mormor och morfar blir det ju inte så ofta vi har möjlighet att besöka dem. Därför får jag göra mitt bästa med att försöka efterlikna hennes mat här hemma:) Den här fiskgratängen är bara så god, den ser kanske inte mycket ut för världen, men det är verkligen en av de godaste fiskrätter jag vet:)

Du behöver (ca 4port):
600g sejfilè
1 tsk salt
100 g skalade räkor
100 g crabsticks
2 msk smör
3msk vetemjöl
4 dl fiskbuljong (tärning+vatten)
1 äggula
1 dl grädde
1 msk citronsaft
100 g riven ost
salt, peppar

Gör såhär:
Tina fiskfilèn om den är fryst. Lägg fisken i en ugnsfast form och salta fisken. Sätt in formen i 200 grader i ca 15 min.
Smält smöret i en tjockbottnad kastrull och rör ner vetemjölet. Späd med buljongen under omrörning. Låt såsen koka upp och koka ca 3 min. Vispa ihop äggula och grädde. Ta kastrullen från värmen och rör ner grädden i såsen, nu får såsen inte koka. Smaka av med salt och peppar och nypressad citron.
Ta ut fisken ur ugnen och lägg räkor och crabsticks i formen. Häll över såsen och till sist den rivna osten. Sätt in i ugnen på 250 grader i 10 min. Servera med kokt potatis.

3 kommentarer:

  1. Låter tokigt gott för en som är väldigt glad i fisk- och skaldjursrätter :-)

    SvaraRadera
  2. Visst känns det jobbigt när de är långt bort, tur att du kan efterlikna maten i alla fall. Ser gott ut.Hemlagat är alltid godast!
    Hoppas du får en trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Du är så duktig på att laga fisk! I vårt hushåll blir det också fisk ikväll, pasta med lax-sås!!! Kramar Anna

    SvaraRadera