torsdag 14 januari 2010

Bondsoppa med matiga muffins




I orginalreceptet till denna soppan som jag hämtat ur "husmanskost" kokboken, ska det egentligen vara dubbelt så mycket lök som jag använder, jag tycker att det blir i mesta laget med 4 lökar i soppan! Dessutom ska det vara grönmögelost, men jag tycker att den kan vara lite lite frän i smaken och valde därför en lite snällare blåmögelost.
De matiga muffinsen är bara så goda! Och de kan med fördel serveras till vilken soppa som helst. Fyllningen kan varieras i det oändliga, så om ni provar detta receptet och använder en annan fyllning så hojta gärna till och ge mig lite nya tips:)
Ett glas vitt vin till maten var verkligen pricken över i. Mycket sällan att vi dricker vin eller öl mitt i veckan, men visst ska man sätta lite guldkant på vardagen ibland ;)

Till 8 st stora matmuffins behövs:
5 dl vetemjöl special
2 1/2 tsk bakpulver
3 ägg
1/2 dl olivolja
250g kesella
1/2 tsk salt
100 g serranoskinka
50 g parmesan

Gör såhär:
Blanda mjöl, bakpulver och salt. Vispa ihop ägg och olja. Rör ner kesellan i äggblandningen. Tillsätt mjölblandningen och rör till en smet.
Stimla skinkan och riv parmesanen och blanda ner i smeten. Fyll 8 stora muffinsformar med smeten. Grädda i 200 grader i ca 20 min.

Här ska det bakas goda matmuffins!

De torra och våta ingredienserna blandas först var för sig

.... innan de rörs ihop till en smet


Fyll muffinsformarna till kanten


Efter 20 minuten i ugnen är de klara!

Till soppan behöver du (ca 6 port):
500 g fast potatis
1 1/2 liter vatten
2 dl vitt vin
3 grönsaksbuljontärningar
2 gula lökar
2 msk olivolja
100 g haricots verts
150 g blåmögelost
1 burk kronärtskockshjärtan
1 knippa persilja
1 paket bacon, knaperstekt

Gör såhär:
Skala och skär potatisen i mindre bitar. Låt den sjuda i buljongen och vinet tills den mjuknat något.
Skala och skär löken i mindre klyftor. Fräs i oljan i ca 5 min. Löken ska inte ta färg!
Skär haricots vertsen i mindre bitar. Blanda ner dem och löken i soppan. Smula ner osten.
Låt soppan sjuda några minuter tills osten smält och bönorna mjuknat.
Skär skockorna i mindre bitar. Blanda ner i soppan. Låt koka upp. Hacka persilja och vänd ner i soppan.
Skär baconet i tärningar. Stek det knaprigt i en stekpanna. Ta upp och låt det rinna av.
Servera soppan med bacon och muffins.

Fräs löken innan den ska koka tillsammans med potatisen i soppan

En skvätt vin ska det vara i soppan och se till att det är ett gott vin! Lindemans är ett säkert kort, både gott i mat och till att dricka ;)

Servera soppan med knaperstekt bacon

1 kommentar:

  1. Hej vad kul att du har hittat till min blogg.
    Dina muffins verkar jätte goda, så de måste provas någon dag!

    Jättefin blogg, som jag absolut kommer att besöka igen!

    SvaraRadera