onsdag 27 januari 2010

Tacofisk


Jag måste erkänna att första gången jag hörde tacofisk så blev jag ganska skeptisk... Alltså vi gillar ju tacos, men tacos och fisk tillsammans? Nja, inte frestande. Men så läste jag receptet lite ordenligt och det ska ju inte alls vara tacokrydda i den som jag trodde, det ska vara tacosås! Då lät det ju genast lite mer intressant:) Efter den gången har vi gjort detta recptet många gånger. Enkelt med få ingredienser och framförallt väldigt gott!
Ett mer riktigt namn på denna rätt borde vara "salsafisk" ;)
Orginalreceptet hittar ni här hos arla.

Du behöver:
400 g fiskfilé, t ex sej
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1 burk tacosås, medium eller hot
2 dl riven ost texmex
15-20 tortillachips

Gör så här:
Sätt ugnen på 225°. Tina fisken om den är fryst. Salta och vik ihop fiskfiléerna om de är tunna. Lägg dem i en smord ugnssäker form. Blanda grädde, tacosås och ost. Häll över fisken. Stek fisken i mitten av ugnen ca 25 min. Krossa chipsen och strö över fisken när 5 min återstår. Servera med kokt potatis eller ris.


Finfina torskfilèer!

Blanda matlagningsgrädde med tacosås och ost och häll den över fisken

Strö över krossade tortillachips när gratängen nästan är färdig

Servera gärna med kokt potatis och sallad

2 kommentarer:

  1. Spännande fisk!! Älskar tacos så det här måste jag bara gilla! Mums! // www.kalasgott.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Ser och låter gott ut!! Tacofisk låter lite skolaktigt. Barn gillar inte fisk, men gillar Tacos, så därför borde tacofisk va gott!!:)

    SvaraRadera