söndag 17 januari 2010

Calzone




När man lagar pizza kan man ju stort sett kombinera fyllningen lite hursomhelst. Jag tycker att ananas är ett måste på pizza! Vilken är er favoritpizzafyllning?
Den här calzonen gjorde jag igår, riktigt god var den!

Du behöver:
Till degen:
6-7 dl vetemjöl
25 g jäst(eller 1/2 pkt torrjäst som jag använde)
2 1/2 dl vatten
2 msk olivolja
1/2 tsk salt

Till fyllningen:
tomatsås
100 g champinjoner
1 gul lök
1 msk smör
1 tsk oregano
1 tsk dragon
150 g skinka
1 liten burk ananas
2 dl riven ost

Gör såhär:
Börja med degen. Blanda mjöl med torrjäst och salt. Värm vattnet till ca 40 grader och blanda ner vatten tillsammans med oljan i mjölet. Arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Låt jäsa under bakhandduk ca 30 min eller till dubbel storlek.
Förbered fyllningen under tiden som degen jäser.
Skiva champinjoner och strimla löken fint. Fräs lök och svamp i smöret tills de mjuknar. Blanda i dragon och oregano. Låt blandningen svalna något. Strimla skinkan.
Dela degen i två ämnen och kavla ut till varsinn cirkel ganska tunt. Bred tomatsåsen i mitten av cirkeln och lägg därefter resten av fyllningen i en "remsa" i mitten. Vik degen över fyllningen och nyp ihop degkanterna på mitten av degen.
Sätt ugnen på 225 grader och grädda pizzan ca 15 min.

Bebisen hjälper gärna till med förberedelserna i köket :D

Att skiva champinjonerna i äggdelaren är både praktiskt och går snabbt-precis som jag vill ha det!

Svampen och löken får fräsa tillsammans med kryddorna

Sen är det bara att kavla ut degen och lägga på fyllningen

Kanterna nyps ihop på toppen och på mitten av degen och sen skjuts in i ugnen

Pizzatime!

2 kommentarer:

  1. Ser fantastiskt smaskigt ut!! Hemmagjord Calzone har jag nog aldrig sett. Värt ett försök någon dag. På vanlig pizza föredrar jag så lite fyllning som möjligt. Tomat, mozzarellaost, salami eller lufttorkad skinka och ruccola när den är klar!! Mums!!

    SvaraRadera
  2. Inbakad pizza har jag aldrig tänkt att man kan göra själv. Jag visade min man och han var "på" direkt. Calzone på fredag är bokat! Tack för tipset, det skall bli såå gott!!

    SvaraRadera