tisdag 26 januari 2010

Solrosbröd




Receptet till detta goda solrosbrödet har jag fått av Mor Mia som har en fantastiskt fin och inspirerande blogg :) Brödet blev verkligen saftigt och gott, precis som utlovat :)
Lite småjusteringar har jag dock gjort, då jag plötsligt inte hade så mycket solrosfrön hemma och bakar med torrjäst.
Tack mor-mia för receptet! Det kommer absolut bakas fler gånger här hemma:) Tror att jag ska prova att ha morötter i nästa gång, det tror jag passar utmärkt till!

Till ca 2 bröd behöver du:
1 paket torrjäst
10-11 dl vetemjöl
2 dl grovt rågmjöl
1 tsk salt
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 msk honung
5 dl varmt vatten (ca 40 grader)
1 dl mjölk
2 msk rapsolja
1 uppvispat ägg
solrosfrön till garnering

Gör såhär:
Blanda de två mjölsorterna (spara lite till utbakning), torrjäst, solrosfrön, linfrön och salt i en bunke. Ringla honungen över de torra ingredienserna. Blanda ner mjölken i det varma vattnet. Häll mjölkblandningen och rapsoljan över de torra ingredienserna och arbeta degen ca 5 min, gärna med elvispens degkrokar. Låt degen jäsa till dubbel storlek, ca 1 timme. Vänd upp degen på ett mjölat bakbord, dela degen i två ämnen och forma till limpor. Sätt ugnen på 260 grader. Låt bröden jäsa ca 20 min, medans ugnen blir varm. Pensla bröden med uppvispat ägg och strö över solrosfrön.
Grädda i mitten av ugnen, 10 min i 260 grader. Sänk därefter värmen till 180 grader och grädda ytterligare 30 min. Låt bröden svalna på galler.


Degen trivs allra bäst när den får jäsa på en dragfri plats, då blir den stor och fin :)

Degen tycker jag blir lagom till två knubbiga limpor

Mmmm... gott med nybakat bröd till lunch!

1 kommentar:

  1. Jag måste ha glömt att trycka på följ-knappen sist jag var här inne och tittade, men nu är jag med :) Fina bröd det blev! Visst är det lyx med eget, hembakat bröd...

    SvaraRadera