fredag 1 januari 2010

Hallongrottor och födelsedag!


Nu är det mycket bakning det bloggas om här! Men det är ju för att det min allra finaste Emma fyller 3 år imorgon!!! Kan inte förstå hur hon har blivit 3 år, medans jag inte har åldrats en dag... är det inte märkligt? ;)
I morgon är det kalas såklart och det var en mycket pirrig blivande 3-åring som kröp till sängs lite senare än vanligt och viskade försiktigt "men om jag ska få paket i morgon, är det tomten som kommer då?" Söööt! Inte lätt att hålla isär alla festligheter minsann!
På kalaset blir det bara hembakat och vi bjuder på kärleksmums, blåbärsmuffins, morfars bullar, hallongrottor och kolakakor (eller försvinnande goda som de kallas i vår familj). Det enda jag inte gjort själv är tårtan för det gör min fantastiska svärmor så bra, så det överlämnar jag med gott samvete till henne :)

Här kommer receptet på hallongrottor. Små goda mördegskakor som bara är ett måste på kalas!

Du behöver (ca 40 st)
250 g smör
1 1/2 dl socker
4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
4 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

fyllning:
1 dl hallonsylt

Gör såhär:
Rör rumsvarmt smör och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt det. Rör ihop till en deg.
Rulla degen i två längder och skär de i cirka 20 bitar var. Rulla de till bollar och lägg de i pappersformar. Gör en fördjupning i varje boll och lägg i en syltklick.
Grädda i mitten av ugnen ca 10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar