söndag 7 mars 2010

Blåbärstårta




Idag har vi firat min älskade sambos födelsedag, eller blivande man kan man ju oxå kalla honom ;) Jag överraskade honom med att skaffa barnvakt och boka bord på hans favoritrestaurang och det blev väldigt lyckat. Jag hade lagat en god tårta som vi åt hemma tillsammans med barnen, lite kalas måste man ju ha!

Det har för övrigt varit en riktig skön söndag med sol och plusgrader i solen! Vi tog med barnen ut i pulkabacken och jag tror vi vuxna hade minst lika kul som barnen;)

Jag har oxå fått mitt recept i "skicka vidare", så håll utkik; inom kort dyker det upp ett riktigt smarrigt recept!
Tills dess får ni nöja med er denna goda blåbärskaka som kommer från tidningen allt om mat:)

Du behöver:
300 g mandelmassa
4 ägg
100 g smör
1 påse flagad mandel (50 g)
3 msk vetemjöl
2 msk potatismjöl
1 1/2 tsk bakpulver
Fyllning:
2 1/2 dl vaniljvisp
Garnering:
250 g blåbär (färska el frusna)
2 dl gelèsocker

Gör såhär:
Smält smöret. Riv madelmassan grovt. Vispa ägg, mandelmassa och smör med elvisp cirka 5 minuter. Blanda vetemjöl, potatismjöl och bakpulver och vänd det ner i smeten med en slickepott. Smörj en form med avtagbar kant, ca 24 cm i diameter och strö den flagade mandel i bottnen. Häll över smeten och grädda kakan 25-30 min i 175 grader. Känn efter med sticka så att kakan är färdig.
Låt kakan svalna.
Vispa vaniljvispen fast. Dela kakan i två delar (botten och lock) och bred vaniljvipsen i ett jämnt lager på bottnen. Lägg försiktigt över den andra kakhalvan igen.
Blanda blåbär och gelèsocker i en kastrull. Låt koka upp och koka 2-3 min. Låt blåbärssylten svalna något innan du till sist breder den över kakan.

2 kommentarer:

  1. Mmm, så gott det ser ut! Nästa gång det är tårtkalas på gång här hemma ska jag också testa att göra en sån här tårtbotten på mandelmassa istället för den gamla vanliga sockerkakan :)

    SvaraRadera
  2. Det lät inte alls tokigt!! Mmm va gott det ser ut!

    SvaraRadera