tisdag 16 mars 2010

Grova tekakor



Idag blev jag himla sugen på nybakat bröd när jag fick syn på påsen med brödkryddor i skåpet. Jag tycker att allt bröd med brödkryddor smakar himmelskt! Dessutom doftar det fantastisk i hela huset när brödet stått i ugnen en liten stund, hemtrevligt:)
De här tekakorna blev supergoda1 Ett plus är att de är mycket nyttigare än de klassiska ljusa tekakorna, då kan man äta dubbelt så många ;)

Du behöver (ca 15 st):
1 pkt jäst (50 g)
5 dl mjölk
50 g smör
1 msk brödkryddor
1 dl torkade aprikoser
2 msk honung
1/2 tsk salt
ca 1 liter rågsikt

Gör såhär:
Smält smöret och blanda ner mjölk, salt, honung och brödkrydda. Värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke och rör ut den med degvätskan. Klipp aprikoserna i små bitar och ha i de i vätskan. Blanda ner mjölet och arbeta degen ca 5 min. (spara lite mjöl till utbakningen). Degen ska vara ganska kladdig. Låt degen jäsa ca 45 min.
Skär degen i ca 15 delar och platta ut de mjölad hamd till ovala kakor. Låt jäsa ca 30 min på bakplåt.
Grädda i ugnen ca 12 min. Låt svalna på galler.

3 kommentarer:

  1. Jag älskar tekakor!!! Så att de är nyttiga är ju ett stort plus!!! Kram Anna ps.tack snälla för din kommentar, det värmer enormt! ds.

    SvaraRadera
  2. Så fina dom ser ut! Men både honung & aprikoser i så kan jag tänka mig att dom är väldigt goda och saftiga dessutom!

    SvaraRadera
  3. Allt hembakt bröd slut i frysen så dags för nytt. Tekakor är ju supergott!! OCh visst är det gott med brödkryddor!!:)

    SvaraRadera