söndag 21 mars 2010

Langos!




Langos är för mig riktig marknadsmat! Detta äter vi typ en gång om året och jag längtar till varje sommar då marknaden drar igång! Har egentligen aldrig tänkt tanken på att de går att laga dessa godingar hemma, tills jag för ett tag sen kom över ett recept hos Kardemummagumman. Gissa om jag blev lycklig!
För det första var det busenkelt att laga, och för det andra så var smaken helt identisk med de man får köpt på marknaderna! Jag är lyrisk! Det är ju dock riktiga kaloribomber, så det är väl inget man bör äta varje vecka, men fint att unna sig en gång ibland:)
Bilderna blev ju sådär, måste jag erkänna... Hade så bråttom att få smaka på resultatet att jag inte hade tid att fotografera ordentligt ;)
Receptet har jag inte ändrat ett dugg och det behövs inte heller! Det är perfekt!

Du behöver (till ca 6 stora langos eller 8 små):
2 mjöliga potatisar
25 g färsk jäst
3 dl mjölk
3 msk florsocker
5,5 – 6 dl vetemjöl
salt
olja att fritera i

FYLLNING:
2 dl gräddfil eller crème fraiche, blandat med 1 pressad vitlöksklyfta
och en nypa salt
hackad rödlök
Riven ost
1 burk, röd stenbitsrom

Gör såhär:
Koka potatisen med skal. Skala och mosa eller riv potatisen medan den är varm.Värm mjölken till 37 grader (fingervarm). Lös upp jästen och sockret i lite av mjölken, låt stå en stund. Häll upp 5-5,5 dl av mjölet i en skål, gör en grop i mitten och häll i jästblandningen. Blanda i den mosade/rivna potatisen, lite salt och resten av mjölken. Knåda till en slät deg och strö över lite mjöl. Jäs övertäckt i c:a en timme, gärna varmt.
Hetta upp olja i en panna med höga kanter. Forma tunna kakor (använd gärna mjöl till utbakningen), ungefär som små pizzor, och fritera dem en i taget tills de är gyllene, vänd.

Servera med gräddfil/creme fraiche blandat med pressad vitlök samt hackad rödlök, riven ost & rom.


Degen ser ut som en vanlig vetebrödsdeg och är lika lätt att hantera!

En styck langos på väg in i munnen... Gudomligt gott!

3 kommentarer:

  1. Åh herreguuuuuuud Langos dom är så jäkla gott, kommer ihåg när jag åt det för första gången, det var när jag o mamma var i stockholm på Vattenfestivalen som fanns för 200 år sen. Det var sååå gott!

    Tack för ditt fina peppande mail.
    Stor Kram

    SvaraRadera
  2. Tyvärr inte fattat tjusningen med Langos! Men verkar ju kul att kunna göra sin favvorätt själv!!

    SvaraRadera
  3. mmm, va gott!
    Jag har startar en bloggutmaning på min blogg som jag tänkte bjuda in dig till, du kan läsa mer om den här http://malins-mat.blogspot.com/p/bloggutmaningen-vardagsfavoriter.html
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera