måndag 15 mars 2010

Cornflakespanerad kyckling med ugnsrostade rotsaker



Idag fick Emma en ny favoriträtt! Hon åt lika mycket mat som mig och var alldeles salig:)
Jag hittade detta receptet hos Kardemummagumman för ett tag sen och har haft lust att prova det länge, det var precis lika gott som jag föreställt mig:) Det här är en rätt som faller både vuxna och barn i smak. Så nästa gång, när ni går förbi frysdisken, stoppa inte ner de där vedervärdiga färdigproducerade chicken nuggets... Sammanpressat kött står det, och vad sjutton är det för nåt?? Nej, tacka vet jag denna hemlagade varianten som oxå smakar så mycket bättre:) Om man önskar en lite snabbare rätt så här i vardagen så passar det bra att servera ris till oxå, då tar det bara 20 minuter innan maten står på bordet!
Jag har bara gjort några små ändringar i receptet och tillagningen, men det är i stort sett likt origanlreceptet. Vill ni ser lite mer proffsiga bilder av maten, så tycker jag att ni ska kika in hos Kardemummagumman, där finns underbara bilder!

Du behöver (räcker till ca 2 vuxna + 1 barn):
1 dl vetemjöl
2 dl cornflakes
1 ägg
2 st kycklingfileér
3 stora potatisar
2 stora morötter
salt, peppar & paprikakrydda
olivolja
smör

Gör så här:
Börja med att skala och skär morötterna i stavar. Skölj potatisen (skala om potatisen har tjockt skal) och dela i båtar. Häll ett par matskedar olivolja och en klick smör i en ugnsfast form. Ha i potatisen och morötterna och krydda med salt, peppar och lite paprikakrydda.
Lägg cornflaksen i en påse och kavla över några gånger så att de krossas fint. Krydda kycklingen med salt och peppar. Skär kycklingen i munsstora bitar. Vänd kycklingen först i mjöl, sen i ägg och till sist i de krossade cornflaksen. Stek kycklingbitarna gyllna i mycket olja.
Lägg över de färdigsteka bitarna på en bit hushållspapper för att torka av den överflödiga oljan.
Servera med de ugnsrostade rotsakerna och en kall sås. Vi valde en vitlökssås och en blandning med gräddfil och sweet chili. Jättegott!


3 kommentarer:

  1. Vi hade cornflakespanerad kyckling på en restaurang jag jobbade på för längesen. Var sååå gott kommer jag ihåg. Har aldrig testat själv. KOmmer dock ihåg att de inte mosade corn flakesen så mycket utan det var ganska stora bitar kvar som blev gott krispiga. Måste testa någon dag, med hjälp av ditt recept!! Har ett paket hemma som ingen äter av....

    SvaraRadera
  2. Det blir gott med krossade nachos också istället för cornflakes :) Tror jag ska göra något sånt recept senare i veckan så håll utkik i bloggen ;)

    SvaraRadera
  3. Ja det ser verkligen gott ut. Det måste jag skriva till i att prova listan :) Så bra att ma hittar nya recept så här...:)

    SvaraRadera