tisdag 30 mars 2010

Grön laxsoppa



Då är den stora dagen D kommen! I kväll jobbar jag mitt första pass på ett och ett halvt år! Känns skoj, spännande och lite vemodigt att börja jobba igen. Tänk att min lille kille redan blir 1 år, helt galet! Nu är det pappas tur att vara hemma ett tag och det ser han ju förstås fram emot :) Blir skönt för mig att komma hem till städat hus och färdiglagad mat, omväxling förnöjer ;)

Igår åt vi denna laxsoppa, som har blivit vår favoritfisksoppa. Vill man variera lite så är det gott med torsk och musslor oxå:)

Du behöver (4 port):
500 g laxfilè
250 g räkor med skal eller 100 g skalade
1 purjolök
200 g bladspenat
smör
8 dl fiskbuljong
1 dl vitt vin eller 1 msk pressad citronsaft + 5 msk vatten
2 dl vispgrädde
1 tsk salt
1 krm vitpeppar

Gör så här
Skär fisken i 3 cm stora bitar. Skala räkorna. Skölj och strimla purjolöken. Grovhacka spenaten. Fräs purjolök och spenat i smör i en stor gryta. Häll i buljong, vin och grädde. Låt koka upp. Salta och peppra på fisken och lägg ner den i grytan. Låt soppan koka ca 5 min. Lägg i räkorna och låt dem bli varma.

En fin laxsida blir lagom mängd i denna goda soppa

Toppa gärna med några skalade räkor. Räkor kan man ju aldrig få för mycket av!

4 kommentarer:

  1. LÅter jättegott!! Spännande att börja jobba igen. Kan tänka mig att det är både och. Skönt att komma hem till dukat bord och struken tvätt!!:)

    SvaraRadera
  2. Lycka till med jobbet, det går säkert jättebra. Glad påsk!

    SvaraRadera
  3. Uää, ser supergod ut. Nu blev jag jättesugen på laxsoppa! Jag har bara gjort en massa soppor nu på sistone, har ännu en på lager som jag inte delat med mig av på bloggen ännu, så jag måste börja göra något annat här emellan eller så får jag börja döpa bloggen till malins soppkök. Men SEN blir det nog lax på menyn. Och bladspenat förstås. och räkor.... Ha en underbar påskhelg och lycka till på jobbet :)

    SvaraRadera
  4. Mmmm.... Spännande att komma tillbaks till jobbet, hoppas det kändes bra! Glad påsk! Kram Anna

    SvaraRadera