måndag 8 mars 2010

Värmande gulashsoppa




Den här soppan förknippar jag med fjällen och skidsemester! Vi brukar alltid koka en rejäl laddning och ha med oss, perfekt efter en dag i skidbacken:) Men såklart duger den bra en alldeles vanlig måndag i hemmets lugna vrå oxå :)
Jag åt så mycket att jag knappt kunde röra mig på dagens träningspass, kanske inte så smart...

Gulashsoppa 6 port
Du behöver:
ca 500 g nötkött, jag valde fransyska
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk smör
2 liter vatten
2 köttbuljongtärningar
4 dl mjölk
4 msk tomatpurè
1 msk paprikapulver
2 paprikor
4 stora potatisar (el 6 små)
2 tsk oregano
1 krm cayennepeppar
salt och peppar

Gör såhär.
Börja med att tärna köttet smått. Hacka lök och vitlök. Bryn köttet runt om i en stekpanna,salta och peppra och ha över köttet i en gryta som rymmer minst 5 liter. Fräs löken och vitlöken och ha i grytan tillsammans med köttet. Häll på vätska och buljong.
Låt soppan koka ihop med tomatpurè och kryddor. Koka på svag värme cirka 1 timme.
Skala och tärna potatisen smått. Skölj, kärna ur och tärna paprikan. Ha parika och potatis i soppan och låt koka ytterligare ca 45 min.
Smaka av med salt och peppar.

Vi serverade soppan men en klick creme fraiche, persilja och brytbröd av surdeg. Gott gott!


2 kommentarer:

  1. Å va gott!!! Jag som har skrivit på vår matlista att vi ska äta gulasch i veckan, just för det var SÅ länge sen, men jag tänkte ha köttfärs i istället den här gången!

    SvaraRadera
  2. Min sambo har tjatat om Gulash så länge så nu får jag snart ge mig!! Låter som ett bra recept och ser smaskigt ut!!!

    SvaraRadera