tisdag 9 mars 2010

Skicka vidare!




Då har det äntligen kommit till min tur i "skicka vidare" som startades av Kardemummagumman för några månader sen :)

Jag blev så himla glad när jag fick mitt recept av Anna och såg att jag skulle få baka en choklad-morotskaka:) En otroligt bra anledning att äta lite onyttigheter så här mitt i veckan;)
Kan avslöja att kakan inte gav några besvikna miner här hemma, riktigt god och saftig kaka som jag kommer baka fler gånger!

Choklad & Morotskaka ca 24 bitar
3 ägg
2,5 dl farinsocker
1 dl ljus sirap
100 g mörk choklad
5 dl rivna morötter (ca 2-3 st)
2 msk kakao
2 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
2 dl matolja

Glasyr
200g philadelphiaost
1 dl florsocker
100 g vit choklad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C. Klä en långpanna (ca 20X30 cm) med bakplåtspapper. Riv den mörka chokladen grovt o riv morötterna. Vispa ägg, farinsocker & sirap poröst o vänd ner chokladen o morötterna. Sikta ner kakao, bakpulver o vetemjöl i smeten o vänd ner det, tillsätt matoljan o rör varsamt smeten slät. Häll smeten i formen o grädda ca 40 minuter.

Smält den vita chokladen o blanda ner philadelphiaosten o florsockret. Bred glasyren över den avsvalnade kakan.



Blanda ner riven choklad och finriven morot när ägg och farinsocker vispats poröst

Smeten blir ganska tjock, men ska bara arbetas lätt, vänd in ingredienserna!

Så skjuts in i ugnen i 175 grader i ca 40 min!

Bred glasyren över den avsvalnade kakan

Vi "pimpade" vår kaka med lite hjärtströssel:)


God, saftig och chokladig... I love it!



Nu är det alltså min tur att bidra med ett recept och det ska skickas vidare till Minnas Mat så håll utkik på hennes blogg:)

6 kommentarer:

  1. oooh i like it! :D Ser supersmaskigt ut! Tack för att du deltog! :)

    SvaraRadera
  2. Mmmmm!!! Nu måste det vara dags för mig att göra den igen känner jag! Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Den där ser jättegod ut. Undrade just var tävlingen tog vägen :-)

    SvaraRadera
  4. Den ser jättefin ut. Snyggt med pimpning på tårtan med strössel :)

    SvaraRadera
  5. Ser jättegod ut. Kombinationen med morot och choklad har jag inte provat.

    SvaraRadera
  6. Va rolig grejj!
    & Kakan såg fantastisk god ut!
    Kram

    SvaraRadera