onsdag 3 mars 2010

Medelhavsinspirerad rödtunga



Ännu en gång har mat-Tina satt sina fotspår i mitt kök... eller nja, jag har åtminstonne inspirerats av hennes recept som så många gånger förr ;) Jag blev verkligen glatt överraskad av hur god denna fiskrätt blev med bara några enkla ingredienser. Nyttig och lättlagad mat, sånt får tummen upp!
Efter denna goda middag var jag absolut laddad för ett träningspass med Zumba:) Har ni testat??? det är verkligen det roligaste jag gjort på länge! Jag går från varje träningspass med ett leende på läpparna och det känns som att man varit på fest:) För er som inte vet, så är zumba en dans, blandning mellan aerobics och lantinska danser såsom salsa, merengue, chachacha, samba... Jag längtar redan till fredag, då är det dags igen:D

Medelhavsinspirerad rödtunga 4 pers:
Du behöver:
600 g rödtungsfilè
1 citron
1 vitlöksklyfta
2 schalottenlökar
1 dl kapris
1 dl oliver med kärnor
salt och peppar
olivolja
aluminiumfolie

Gör såhär:
Sätt ugnen på 150 grader. Riv till 4 folibitar, ca 30 cm långa. Skiva citronen och lägg 2 skivor på varje folieark. Rulla ihop filèerna och lägg de på citronerna. Skala och skiva vitlök och schalottenlök. Strö över kapris, oliver och löken. Vik upp foliekanterna. Salta, peppra och ringla över lite olivolja. Knip ihop folien till paket. Baka i 15-20 min.

2 kommentarer:

  1. Å va läckert!!! Låter ju både gott o nyttigt! Det blev fisk med frasigt täcke denna gång, men tusen tack för all inspiration!!!

    SvaraRadera
  2. Ser mycket gott ut och enkelt! Hon är bra ibland, Mat-Tina ;-)

    SvaraRadera