söndag 28 mars 2010

Kyckling och pasta med pesto



Så har även den här helgen kommit mot sitt slut! Har ni haft en bra helg? Ni har väl inte glömt att ställa om klockan? Nu går vi mot sommar och ljusare tider:) Mycket efterlängtat! I ett plötsligt infall och längtan efter sommar så köpte jag mig faktiskt en bikini igår, haha, nu blir det kanske mindre sötsaker på en stund ;)
Faktum är att jag framöver kanske kommer ha lite mindre tid för att uppdatera bloggen, min föräldraledighet är faktiskt över och jag jobbar min första dag på 1 och 1/2 år på tisdag. Spännande! Men jag ska absolut ägna några minuter i veckan åt matlagning och bloggande, så hoppas ni kikar in ändå:)

I kväll bjuder jag er på denna underbara pastarätt som faktiskt inte kan bli enklare! Bara att mixa peston, koka pastan och steka kycklingen, klart på 20 min:)

Du behöver (ca 2 port):
250 g tagliatelle
2 kycklingfilèer
salt och peppar
Pesto:
1/2 kruka basilika
3 msk pinjekärnor
1/2 dl olivolja (extra virgin)
3 vitlöksklyftor
en nypa salt
50 g finriven parmesan

Gör såhär:
Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen. Skär kycklingen i mindre bitar och stek i en stekpanna tills den är genomvarm, ca 5 minuter. Krydda med salt och peppar.
Mixa basilika med pinjekärnor, olivolja och finriven vitlök. Ha i en nypa salt och vänd i den rivna parmesanen till sist.
Häll av pastavattnet och häll pastan i en rymlig skål. Ha i kyckling och pesto och blanda väl. Servera pastan genast och gärna med lite riven parmesan till.

Ett tips; häll varmt vatten i skålen en stund innan du blandar pastan, då blir inte maten nedkyld av den kalla skålen!

Grönt är skönt! Bara att hugga in efter minimal arbetsinsats ;)

1 kommentar: