torsdag 18 mars 2010

Smart budgetmat!


Rotfruktsgratäng! Nyttigt, gott och billigt, kan det bli bättre? Passa på att laga denna goda rätt medans rotfruktssäsongen ännu inte helt är över! Med lite skinka, kassler eller bacon i så blir det en riktigt mättande måltid. En måltid utan kött är inte så mycket en måltid tycker min blivande man, även om jag själv skulle kunna tänka mig lite mer vegetarisk kost. Men denna gång gick jag honom till mötes och hade lite skinka i gratängen och det blev jättegott, gav precis lagom mycket sälta. Det fina är att man kan laga denna rätt av ingredienser man ofta har hemma. Har du potatis, morötter, lök, matlagningsgrädde och kanske lite påläggsskinka, ja då har du en smarrig och nyttig middag på bordet i loppet av 50 minuter :)

Rotfruktsgratäng (ca 4 pers)
Du behöver:
6 medelstora potatisar
3 morötter
1 gul lök
1 liten kålrot
150 g skinka, bacon eller kassler
3 dl matlagningsgrädde
2 dl riven ost
salt och peppar

Gör såhär:
Börja med att skala alla rotfrukter. Skär de i tunna skivor. Skala och hacka löken fint. Strimla skinkan. Lägg hälften av potatisskivorna i botten på en smord ugnsfast form och salta och peppra. Fyll därefter på med morötter, lök, skinka, kålrot och avsluta med resten av potatisskivorna.. Häll på matlagningsgrädden och strö över den rivna osten. Sätt in gratängen i mitten av ugnen i 200 grader i ca 50 min. Om gratängen blir för mörk på toppen så täck den med en bit aluminiumfolie tills den är helt färdig. Servera med en sallad.





2 kommentarer: