fredag 19 mars 2010

Hot sweet chili pot!


Fredaaaaag!! *dansar en liten glädjedans* Och denna helgen börjar i alla fall med friska barn, känns alltid som en bra start;)
Någon mer än jag som längtar efter sol, värme, sena ljumma sommarkvällar? Jag veeet att jag tjatar om detta, men som jag längtar!
Idag har det varit så grått och trist att man nästan får lust att gå i ide... Tänkte att medans det ändå är så rått och kallt ute så får man ju passa att äta lite värmande maträtter. Blev himla sugen på chili con carne för ett tag sen och hade tagit fram ca 800 g nötkött till det idag. Var inne och surfade lite på Rachel Rays hemsida och hittade ett recept på chili gryta som lät riktigt gott!
Till grytan serverade jag hembakade pitabröd, så mycket godare än köpta, ska lägga upp receptet en annan gång! Pricken över i blev en god sallad och en klick gräddfil. Mumma!

Hot sweet chili pot (ca 6 pers):
1 msk olivolja
1 paket bacon
ca 800 g nötkött
1 stor gul lök
4 vitlöksklyftor
1 röd chili
salt och peppar
3/4 dl worchestershiresås
1/2 dl brun farin
2 msk chilisås
1 burk krossade tomater
3 dl köttbuljong (vatten+tärning)

Gör såhär:
Skär bacon i mindre bitar. Skär nötköttet i små tärningar. Skala och hacka lök och vitlök. Skölj och finhacka chilin.
Värm olivoljan, gärna i en gjutjärnsgryta. Stek baconet knaprigt. Putta baconet till kanten av grytan och bryn resten av köttet i omgångar. Ha i lök, vitlök och chili och låt fräsa ca 5 min. Salta och peppra.
Blanda worchestershiresåsen med farinsocker, chilisås och krossade tomater. Häll tomatblandningen och buljongen i grytan. Låt det hela få ett uppkok och sätt grytan på låg värme. Nu kan grytan få stå och puttra i 1-3 timmar, beroende på hur god tid man har. Ju längre grytan kokar desto mer framträder alla smaker, köttet blir mörare och konsistensen blir fylligare.
Servera den rykande varma chilin med pitabröd, gräddfil ochh sallad.


1 kommentar: