fredag 5 mars 2010

Ostfylld lax i vinsås

Då var det fredag igen :) Vilket för min del har inneburit städning, träning och babysim i vanlig ordning. Lite fredagsmys står såklart oxå på schemat ;) I kväll har vi ätit denna goda laxrätt och till det ett glas vin, å vad jag älskar fredagskvällar!!!
Helgen som kommer består mestadels av kalasande, dels för min sambo som blir hela 35 år på söndag, det ska givetvis firas:)
Vad har ni för helgplaner?

Ostfylld lax 4 pers
Du behöver:
4 laxfilèer ca 125 g styck
100 g vällagrad ost
salt och peppar
Sås:
2 msk smör
2 msk mjöl
1 tärning fiskbuljong
1 dl vatten
1 dl vitt vin
3 dl grädde
salt och peppar

Gör såhär:
Skär ett snitt i varje laxfilè, på långsidan. Fyll fickan med ost som är skuren i stavar. Sätt 2-3 tanpetare för att försegla laxfickan. Salta och peppra fisken och lägg i en ugnsfast form. Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull och rör ner mjölet. Slå på all vätska och ha i buljongtärningen. Låt det hela koka upp och sjud såsen på svag värme ca 5 min. Smaka av med salt och peppar. Häll såsen över laxen och tillaga i ugnen ca 15-20 min. Servera med pressad potatis och sallad.



Den ostfyllda laxen bör förseglas med tandpetare för att hålla osten på plats!

In i ugnen med ett ljuvligt täcke av vitvinsås!

Serveras med pressad potatis och sallad bestående av isbergsallad, tomat och purjolök

2 kommentarer:

  1. Laxrecept kan jag inte få för många av. Väldigt gott med vitt vin så det måste jag prova snart. Visst är det härligt att snart våren är här, hur länge skall du vara hemma denna gång innan du börjar arbeta igen?

    Må så gott, kram Louise

    SvaraRadera
  2. Du har fått en Award av mig, din blogg inspirerar mig :)

    http://www.emeliesmatdagbok.blogg.se/2010/march/award.html

    SvaraRadera