onsdag 24 februari 2010

Biffar med spännande kryddning!




De här pannbiffarna är lite mer exotiska än de traditionella med stekt lök... Vi serverade de med klyftpotatis och tzatziki som jag bara rört ihop fort med turkisk youghurt, riven vitlök, riven gurka, salt och peppar. Min kära 3 -åring (som btw har fått himlastormande utbrott var 5:e minut idag...) valde den lite barnvänligare varianten och doppade i ketchup :) vilket passade oss vuxna ganska bra, då kunde vi göra tzatzikin stark!
Vad har ni ätit till middag idag?

Kryddiga biffar
Du behöver:
400 g blandfärs
2 schalottenlökar
1 tsk salt
4 msk ströbröd
2 ägg
1 tsk malen koriander
2 krm malen kardemumma
1 tsk garam masala
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk hackad persilja
smör till stekning

Gör såhär:
Skala och hacka löken. Blanda färsen först med salt och sedan med övriga ingredienser. Forma färsen till 6 tunna biffar. Låt smöret bli ljusbrunt i en stekpanna och stek biffarna 4-5 minuter på varje sida.

3 kommentarer:

  1. Det där låter som en gäng härliga biffar, mums.

    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  2. Åå vad du bakar och står i. Känns som jag ite hinner nått nu för tiden :( men i dag är det lördag så jag borde ge mig ut i köket i stället för att sitta här:) må så gott!
    kram Louise

    SvaraRadera
  3. Vilka spännande biffar du verkar ha lagat, synd jag inte såg detta lite tidigare då våra biffar precis har stekt klart...

    SvaraRadera