söndag 21 februari 2010

Fläskfilè i balsamicosås




Den här fläskfilègrytan bara måste ni prova! Det är det godaste jag ätit på länge:) Receptet har jag hittat hos Linda som har den fina bloggen Kryddburken, jag blir alltid lika hungrig när jag kikar in där. Snälla Linda lät mig låna hennes recept och både jag och gubben åt tills vi hade magknip igår! Receptet är så fulländat att jag inte ändrat en minsta detalj, så varsågod; Fläskfilè Balsamico:

4 port
Smör till stekning
1 hel fläskfilé
½ finriven vitlöksklyfta
1 msk kalvfond
5-7 dl vatten (beroende på hur mkt sås man vill ha)
3 msk Crema balsamico
Salt & peppar
Hela kons. champinjoner*
Maizenamjöl + vatten till redning

GÖR SÅHÄR :
Putsa fläskfilén och skär den i ca 1 cm tjocka skivor. Stek i stekpanna med lite smör. Finriv vitlök och tillsätt. Tillsätt kalvfonden och vatten samt crema balsamico. Låt allt få puttra ihop ca 10 min. Smaka av med salt & peppar. Red av såsen med maizenamjöl utrört i lite vatten. Servera med en god potatispurè, toppad med bacon och ugnsbakade tomater.

4 kommentarer:

  1. mmm, jag älskar balsamvinägersåser <3 passar så bra med griskött. Blir som en lyxigare smak och inte så vardagsmat. En favorit hos oss också, minst lika gott som dyra oxfiléer :)

    SvaraRadera
  2. Mums!! Ser fantastiskt gott ut!! Får kasnke testa nästa helg!:)

    SvaraRadera
  3. Så mycket goda recept du har lagt upp, här blir det att uppdatera sig!
    Ha det bra, kram!

    SvaraRadera