torsdag 18 februari 2010

Min bästa kycklingpaj!



Efter några års exprimenterande med olika pajfyllningar till kycklingpaj, blev denna min absoluta favorit! Den är krämig, har perfekt sälta, goda grönsaker och dragon som är en av världens godaste kryddor enligt mig ;)
Pajen är mättande och räcker gott och väl till 4 personer.

Du behöver:
pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk kallt vatten

fyllning:
ca 500 g kycklingfilè (ev. grillad kyckling)
2 msk smör
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
200 g champinjoner
2 paprikor i olika färger
3 ägg
3 dl mjölk
2 msk dijonsenap
3 dl riven västerbottenost
1 msk dragon

Gör såhär:
Pajdeg: Arbeta samman ingredienserna till pajdegen. Tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Låt den vila i kylskåp ca 20 min. Nagga bottnen med en gaffel. Förgrädda pajskalet i ca 10 min i 200 grader.
Fyllning: Strimla kycklingfilèerna. Bryn strimlorna i smör. Salta och peppra och lyft över på en tallrik.
Hacka lök och vitlök. Skiva champinjonerna. Kärna ur och strimla paprikorna. Fräs allt i smör. Blanda ner kycklingen och ta stekpannan från värmen.
Vispa samman ägg, mjölk, senap, ost och dragon. Lägg kyckling-och grönsaksfräset i pajskalet och häll över äggstanningen.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min.

Om man klär in pajformens kant med lite aluminumsfolie innan pajskalet gräddas, förhindrar man att pajdegen sjunker ner mot bottnen.

Fräs grönsakerna och kycklingen

Lägg över fyllningen i det förgräddade pajskalet

På med äggstanningen och skjuts in i ugnen!

Efter cirka 40 min i 200 grader ser den ut såhär

Servera med en klick turkisk youghurt och en sallad

1 kommentar: