fredag 5 februari 2010

Pannkaksrulle med köttfärsfyllning




Det här receptet har jag hittat hos Jessica som har bloggen
hallon&blåbär, en otroligt fin blogg där jag får massor av inspiration:) Den här pannkaksrullen var ingen besvikelse! Lätt att göra och perfekt till fredagsmyset. Jag gjorde dock en lite mindre pannkaka, då vi bara var 2 som skulle äta i kväll och köttfärssåsen hade jag färdig i frysen, bara tillsatte lite philadelphiaost för en lite rundare smak.

Du behöver (2 pers):
1 1/2 dl vetemjöl
4 dl mjölk
2 ägg
1 krm salt

1 sats köttfärsås (för recept, spana in jessicas blogg)
50 g philadelphia ost
100g fetaost
1 dl riven ost

Gör såhär:
Mät upp vetemjöl i en bunke. Blanda ner hälften av mjölken och vispa till en slät smet, blanda därefter ner resten av mjölken. Tillsätt äggen och vispa tills allt är ordentligt blandat och ha till sist i saltet.
Klä en liten långpanna med bakplåtspapper och häll ner pannkakssmeten i formen. Stek pannakakan i ugnen i ca 225 grader i ca 15 min. Gör under tiden köttfärsröran (jag värmde upp min färdiga köttfärsås och tillsatte philadelphiaost).
Stjälp upp pannkakan på ett nytt bakplåtpapper och bred över köttfärsröran i ett jämnt lager. Tärna fetaosten och fördela den över färsen. Rulla ihop pannkakan från kortsidan, med hjälp av bakplåtspappret. Strö över riven ost och gratinera i ugnen tills osten smält och fått fin färg. Skär rullen i mindre bitar och servera med en blandad sallad.

2 kommentarer:

  1. Påminner om creps men i en ny variant. Helt klart värd att prova!

    SvaraRadera
  2. Ser jättesmarrigt ut! Du fick ett litet omnämnade på min blogg idag, tack för inspirationen till en köttfärspaj. Kramar Malin

    SvaraRadera