onsdag 17 februari 2010

Våfflor med sylt och grädde




Det verkar minsann som att min älskling Emma ärver mitt intresse för matlagning:) Hon älskar att sitta och bläddra i mina kokböcker och så visar hon för mig "vad hon önskar sig" *söt* Igår efter middagen satt hon i vanlig ordning och bläddrade i en kokbok, när hon plösligt utbrister "åh mamma, våfflor önskar jag mig mest av allt"!
Kan ju inte annat än erkänna att jag är barnsligt förtjust i våfflor, så det tog inte många minuter innan våffeljärnet fick jobba;)

På tal om att önska sig.... Vet ni vad jag önskar mig mest av allt? En riktigt fin kamera! En systemkamera som kan ta fina närbilder med djup och som skulle göra maten jag fotograferar lite mer rättvisa. Just nu blir bilderna ganska grå, platta och tråkiga. Hoppas ni står ut en ändå och provar en del av maten jag lagar :) För det dröjer nog innan jag får vantarna på en prima kamera. Men en dag.....

Till ca 8-10 våfflor behöver du:
2 ägg
1 flaska (3 dl) vichyvatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3/4 tsk salt
100 g smält smör (eller 1 dl olja)

Gör så här:
Lättvispa först ägg och tillsätt sedan vichyvatten. Tillsätt vetemjöl som är blandat med bakpulver och salt och till sist smält smör. Låt smeten vila ca 10 min. Stek våfflorna i våffeljärn. Pensla ev järnet med smält smör.
Servera med sylt och vispad grädde.

Nöjd liten tjej med våffla!

3 kommentarer:

  1. Vill oxå ha en systemkamera! Gillar ju att ta bilder på min "mästerverk". Och det blir ju inte så bra alltid!

    Mums, vad gott med våfflor!!!

    SvaraRadera
  2. Sååå glad som Emma är på bild hade jag också varit om jag fick våffla nu :)

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för tipset! Får köpa hem sockerärtor så blir det det på lördag istället, det låter supergott! Det blev lite ändring i planeringen här så det blev pannkakor ikväll, så det var alldeles i lagom tid du skrev :-)

    SvaraRadera