måndag 22 februari 2010

Grötbullar




När jag var liten bakades det ofta grötbullar hemma. Oj vad härligt det var att komma hem till doften av nybakat bröd:) Vi brukade alltid äta de med smör och några skivor hushållsost och dricka iskall mjölk eller varm choklad till. Jag hoppas att när mina egna barn är vuxna att de kan tänka tillbaka på sådana hemtrevliga minnen från deras barndom. Därför har jag alla intentioner om att bli en bullmamma :D
I kväll luktar det precis sådär gott här hemma, som det bara gör av nybakade grötbullar! Prova de, det är hur enkelt som helst :)

Du behöver (ca 40 st)

5 dl vatten
2 dl havregryn
(eller motsvarande mängd överbliven havregrynsgröt från frukosten ;))

100 g smör
5 dl mjölk
2 pkt jäst
1 tsk salt
1 dl ljus sirap
ca 15 dl vetemjöl

Gör såhär:
Koka havregrynen tillsammans med vattnet till en gröt. Ställ gröten åt sidan.
Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken och värm till 37 grader.
Smula sönder jästen i en stor bunke och lös upp den med degspadet. Häll i salt och sirap och rör tills allt löst sig. Blanda ner gröten i degvätskan och ha till sist i mjölet (spara lite till utbakningen). Arbeta degen ca 5 min. Låt degen jäsa ca 30 min övertäckt.
Sätt ugnen på 225 grader. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och forma till runda bullar (lättast att stansa ut degen med ett dricksglas och sen röra glaset i cirklar så får du fina och jämna bullar). Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper. Nu behöver bullarna inte jäsa. Pensla med mjölk och strö över sesamfrön eller havregryn. Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.

1 kommentar:

  1. Låter riktigt smaskigt!! Visst är det underbart med sådana barndomsminnen!! Har de samma. Man kunde äta hur mycket som helst. Sååå gott!! Jag känner på mig (utan att känna dig, läser bara din blogg flitigt) att både du och jag är på god väg att bli riktigt bra bullmammor:).

    SvaraRadera