tisdag 23 februari 2010

silverkaka




Alltså, jag måste börja med att erkänna att denna kaka blev något av ett misslyckande... Inte vad gäller smaken, den var hur god som helst, men utseendemässigt lär den inte vinna några priser *tsss* Ena halvan av kakan satt kvar i formen när jag skulle stjälpa upp den. Grrr... Nu SKA jag köpa ny formar och det ska bli silikonformar! Inga kakor som fastnar då inte!
Men för att återgå till smaken, så var den faktiskt himla god! Godare och lite lyxigare än en sockerkaka, men lika lätt att baka :)
(Den halva som blev aningens kvaddad har jag fryst in ändå, har planer på att göra några goda chokladbollar i framtiden med den;), så har ni recept så tar jag tacksamt emot förslag!

Silverkaka
Du behöver:
100 g smör
2 dl socker
1 dl grädde
1 msk vaniljsocker
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 äggvitor

Gör såhär:
Rör rumsvarmt smör och socker poröst. Tillsätt grädde. Blanda ner vetemjölet blandat med bakpulver och vaniljsocker. Vispa äggvitorna till ett fast skum och vänd ner i smeten. Smörj och bröa en form och häll ner smeten i formen. Grädda kakan i nedersta delen av ugnen i 175 grader i ca 50 minuter. Låt kakan svalna något i formen innan den stjälps upp på fat.

Ena halvan... Inte så pjåkig! Denna del blev svärföräldrarna bjussade på ;)

Ok... andra halvan, inte fullt så bildskön... Men även solen har ju sina fläckar ;)

2 kommentarer:

  1. Äsch, den ser iallafall väldigt god ut!
    Idag ska jag baka... igen... Ska göra Thékakor alá Emelie ;)
    Ska blanda i lite linfrön och solrosfrön i degen.
    Ha en bra dag.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så där brukar ALLTID mina sockerkakor se ut! Så det är därför jag blev så stolt när jag äntligen lyckades få till en fin... Men de bitarna du skar upp tycker jag ser superfina ut, o som du säger det är ju trots allt hur det smakar som är det viktigaste... ;-) Ha en bra dag!

    SvaraRadera