tisdag 9 februari 2010

Budapestrulle


Om ni läser lite längre ner i inlägget från i söndags så kan ni se att jag lagade creme brûlèe. Då använde jag bara äggulorna. Jag sparade såklart äggvitorna, ni vet; inget ska slängas i onödan ;) Jag klurade en stund på vad jag skulle göra med 6 äggvitor och valet föll på budapestrulle. Det ångrar jag inte en sekund! Himmelskt god blev den och den ska få förgylla morgondagen när vi ska ha mamma-date ;)

Förresten, vad skulle ni ha för benämning på själva bakverket budapestrullen? Tårta, kaka, bakelse, rulltårta?

Till en rulle behöver du (ca 10-12 pers):
100 g hasselnötskärnor
6 äggvitor
3 dl socker
1 dl vetemjöl
2 msk kakao

Fyllning:
1 burk mandarinklyftor
3 dl vispgrädde
2 tsk socker
2 tsk kakao

Garnering:
Florsocker eller blockchoklad

Gör såhär:
Sätt ugnen på 220 grader. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna. Hacka nötterna fint (gärna i en foodprocessor el. mixer).
Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret i omgångar och vispa till en tjock marängsmet. Blanda nötterna med mjöl och kakao. Vänd försiktigt ner mjölblandningen i marängsmeten. Bred ut den i ett jämnt lager på pappret. Grädda i mitten av ugnen 15 min.
Stjälp upp kakan på ett nytt bakplåtspapper. Drag av pappret som kakan gräddats på. Låt kallna under långpannan.
Fyllning:
Häll av fruktlagen. Dela mandarinklyftorna. Vispa grädden tillsammans med sockret och kakaon. Blanda i frukten.
Bred fyllning över den kalla kakan och rulla ihop den från ena långsidan. Rulla in kakan i bakplåtspappret och lite plastfolie. Lägg den i kylskåpet minst 2 timmar innan servering. Sikta över florsocker eller ringla över smält choklad stax innan servering.

Hacka hasselnötterna fint

Vispa äggvitor och socker till en tjock marängsmet

Blanda nötterna med mjöl och kakao

Vänd ner mjöl-och nötblandningen i marängsmeten. Men vänd försiktigt så att marängen behåller sin luftighet

Bred ut marängen på ett bakplåtspapper

Grädda kakan mitt i ugnen i ca 15 min

Lossa det "gamla" pappret från kakan

Vispa grädden till fyllningen och blanda ner mandarinerna

Bred kakaogrädden över marängen

...och rulla ihop den från kortsidan

Efter att ha vilat ca 2 timmar i kylskåpet är den redo att avnjutas!

6 kommentarer:

  1. Tror jag skulle kalla det bakelse. Ser fantastiskt gott ut!!

    SvaraRadera
  2. Tårta i sin helhet men bakelse om den serveras delad skulle jag vilja säga.
    Fin blogg du har! /Linda
    (yramamman.blogg.se)

    SvaraRadera
  3. Budapestrulle är ju så himla gott, gott med kakao i, det har jag aldrig testat.

    SvaraRadera
  4. Budapestrulle är inte dumt, det var länge sedan jag bakade. Har haft dataproblem hela dan, sitter vi en gammal uråldirg sak nu :(
    Om du inte fått någon award tidigare får du jättegärna hämta en hos mig!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Åååååååååååååh SÅ GOTT!!!
    Det ska jag definitivt testa!
    Tusen tusen tack för awarden, jag har inte kunnat kommentera i din blogg innan, men nu hokuspokus så kan jag det.
    Stor Kram!

    SvaraRadera
  6. Snart ska jag våga mig på detta.. Det ser så enkelt ut, men men men.. rulltårtan jag gjorde blev ju... sådär.
    Min sambo fyller år imorgon och han älskar budapestrulle.
    Jag får ta mod till mig :)
    Kram!

    SvaraRadera