söndag 7 februari 2010

Creme Brûlèe




Detta här är nog min absoluta favoritdessert! För första gången har jag lagat den själv och den blev otroligt god! kanske jag ska dra ner aningens på sockermängden i själva puddingen nästa gång, annars var receptet helt perfekt:)
Vi har oxå ätit en otroligt god köttgryta med viltsmak, men eftersom vi hade middagsgäster räckte tiden inte till för fotografering. Men en sak är säker, det var inte sista gången jag gjorde den grytan, så recept och bilder kommer, jag lovar!

Till ca 8 port creme brûlèe behöver du:
2 vaniljstänger
5 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 1/2 dl strösocker
6 äggulor
4 msk råsocker

Gör såhär:
Sätt in en långpanna i med vatten i mitten av ugnen. Skåra vaniljstängerna och skrapa ur fröna med hjälp av en kniv. Blanda vaniljstång, vaniljfrön, grädde och mjölk i en kastrull. Koka upp under omrörning. Låt kallna i ca 1 timme i rumstemperatur.
Sätt ugnen på 150 grader. Rör samman socker och äggulor. Häll över gräddmjölken och blanda väl. Sila smeten. Häll blandningen i ugnsfasta formar som rymmer ca 1 1/2 dl.
Ställ formarna i vattenbadet och grädda 50-60 minuter, tills brûlèerna börjat stelna. De stelnar helt när de kallnat.
Låt de kallna, täck över med plastfolie och förvara kylskpåskallt minst 2 timmar före servering.
Strö råsocker över brûlèerna och bränn av med en gasbrännare tills sockret smält och fått fin färg. Eller smält sockret under grillen i ugnen.


Koka upp urskrapade vaniljstänger med mjölk och grädde

Låt de färdigsilade och ugnsbakade brûlèerna svalna i rumstemperatur...

....innan de plastas in och står i kylskåp fram till servering

Stö över råsockret och bränn av brûlèerna. Servera!

2 kommentarer:

  1. Åå...vad gott!! Måste skaffa mej en brännare så jag oxå kan göra. Har riktiga formar så jag är redo!!:)

    SvaraRadera
  2. Creme brulee är en av mina favoritdesserter. Älskar den krämiga konsistensen och lena smaken.

    SvaraRadera