lördag 27 februari 2010

Ta-vad-du-har-hemma-paj!


Nu är vi vänner igen, datorn och jag! Min kära sambo trollade med sina tekniska fingar och fick det world wide web att funka igen ;)

I kväll var vi sugna på paj och jag hade en bit västerbottenost i kylen... Det blev ingen västerbottenpaj, utan mer en ost-och skink paj. Sen slank det ner lite purjo som låg och vissnade och en bit broccoli fick också följa med, så till slut blev det en såndär allt-möjligt-paj. Väldigt gott!

Du behöver:
Pajdeg:
125 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk vatten
Fyllning:
3 dl västerbottenost
150 g skinka
1/2 broccoli
1/2 purjolök
3 ägg
3 dl mjölk
en nypa salt
1 krm svartpeppar

Gör såhär:
Blanda samman mjöl, smör och vatten till en smidig deg. Om du vill kavla degen så låt den först vila i kylskåpet i 30 min, annars går det bra att trycka ut den med fingrarna i en pajform. Förgrädda pajskalet i 200 grader i ca 10 min.
Skär broccolin i små buketter och förväll den i lättsaltat vatten. Häll av och låt svalna något.
Riv osten. Skölj och strimla purjolöken. Strimla skinkan. Blanda broccoli, ost, skinka och purjo i en skål och häll blandningen i pajskalet.
Vispa ihop mjölk och ägg, salta och peppra försiktigt. Häll äggstaningen över pajfyllningen.
Grädda pajen i mitten av ugnen i 200 grader i ca 45 min. Servera med en blandad sallad.

2 kommentarer:

  1. Gott!! Perfekt att göra en kylskåpsrenspaj. Har fortfarande lite julskinka i frysen som det nog är hög toid att jag äter upp....kanske i paj?!

    SvaraRadera
  2. Va god den ser ut. Gör själv inte paj så ofta, borde bättra mig med det ;-)

    SvaraRadera