onsdag 3 februari 2010

Ugnsbakade Fyllda Laxrullader



Det här sättet att tillaga lax har jag gjort några gånger för längesen, men som med så många andra recept har det glömts bort litegrann. Till häromveckan när jag letade igenom min recepthög, där var det ju! Och jag blev så himla sugen att jag var tvungen att laga det idag :) Receptet kommer ursprungligen från en ica tidning, om det var buffè kanske... Minnet sviker ;)

Du behöver (ca 4 pers):
4 laxfilèer
100 g mjukost (jag använde en med örter)
salt
citronpeppar
olivolja

Gör såhär:
Lägg laxfilèerna på en skärbräda och skär bort skinnet om du inte har skinnfria filèer. Skär ett långt snitt i mitten av varje filè (på längden)så att du nästan skär den i 2 delar, men inte helt (se bilden nedan). Bred ett lager med mjukost på den ena sidan och rulla därefter ihop laxen så att fyllningen hamnar på innsidan rullen. Lägg alla rulladerna i en ugnsfast form, salta och peppra och ringla över olivolja. Sätt in laxrulladerna i ugnen på 200 grader i ca 15 min. Servera med kokt potatis, sallad och romsås.

Skär laxen tills du nästan delat den i 2. På så vis blir det en lång laxsida som kan rullas ihop till en fin laxrullad

Lägg rulladerna i en ugnsfast form och krydda dem innan det skjutsas in i ugnen i ca en kvart

1 kommentar: