torsdag 11 februari 2010

Rosenbröd




Till dagens potatis-och purjolökssoppa hade jag bakat rosenbröd. Små, goda frallor som passar till vilken soppa som helst :)

Du behöver ca 30 st:
50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
12 dl vetemjöl + lite till utbakning
uppvispat ägg
vallmofrö

Gör såhär:
Smält smöret i en kastrull. häll i mjölken och värm till 37 grader. Dela sönder jästen i en bunka. Rör ut jästen med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, salt, socker och mjöl. arbeta ihop till en smidig deg. Jäs den övertäckt i bunken ca 30 min.
Knåda degen lätt på mjölat bakbord. Rulla ut till 3 längder. Dela varje längd i ca 10 bitar och forma till runda bullar. Lägg de på plåtar med bakplåtspapper. Klipp ett kryss på toppen av varje bröd. Jäs brödet under bakduk ca 30 min.
Pensla med uppvispat ägg och strö över vallmofrö. Grädda 8-10 min i mitten av ugnen i 225 grader.
Låt brödet svalna på bakgaller under bakhandduk.


3 kommentarer:

  1. Åh, vilka smaskiga bullar. Dom måste jag testa. Fin blogg du har... Men jag måste påpeka att den är väldigt svårläst med den mörka texten på bakgrunden. Mvh A.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Ville bara kika in och önska dig en trevlig helg och hoppas du får en fin alla hjärtans dag!! Tack för dina fina kommentarer på Kryddburken, du är ju sååå flitigt! Må så gott och på återseende! PS. Härliga rosenbröd!! DS. Kram från snöstormens Öland!

    SvaraRadera
  3. Åhh, rosenbröd som är så gott!
    Tack för awarden, ska ta tag i den snart ;)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera