söndag 14 februari 2010

Semla? Ja, tack!



Semledagen, eller fettisdagen som det egentligen heter, är alldeles runt hörnet :) Och faktiskt så är det fastelaven (semledagen) i dag i det norska landet ;) Dessutom är det mors dag och Valentine! Jag har blivit ordentligt firad av både man och barn och är riktigt nöjd med dagen! Har varit på fitness- och hälsomässa i några timmar och fått massage, nagelvård, make-up, pulsanalys, provat Qi-gong och massa mer, riktigt bra mässa och jag kunde gått där i många fler timmar om tiden räckt till. Efter mässan bar det av till svärmor för underbar middag, tack för det! Till efterrätt hade jag bakat semlor, gissa om vi blev mätta... Men gott var det!
Hoppas ni andra haft en underbar alla hjärtans dag:) Här kommer receptet på semlor:

Du behöver (ca 20 st):
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 1/2 dl strösocker
2 tsk kardemumma
1 /2 tsk salt
ca 15 dl vetemjöl

Fyllning:
400 g mandelmassa
1 dl grädde
1/2 dl mjölk
6 dl vispgrädde

Garnering:
florsocker

Gör såhär:
Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke. Häll över degspadet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt socker, kardemumma, salt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en deg och arbeta degen med elvispens degkrokar ca 5 min. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i 20 bitar. Rulla till runda bullar och lägg de på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta ca 30 min. Grädda bullarna mitt i ugnen i 225 grader i ca 10 min, tills de är gyllenbruna. Låt kallna på galler under bakduk.

Skär av ett litet lock på bullarna. Riv mandelmassan grovt på rivjärn. Gröp ut en del av inkråmet i varje bulle och blanda med mandelmassan. Tillsätt 1 dl grädde och mjölken och rör ihop till en tjock smet. Fördela massan i de urgröpta bullarna. Vispa grädden fluffig och spritsa en klick på varje bulle. Lägg tillbaka locken på grädden och pudra över florsocker.

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar dag du verkar haft. Det behövs när man har en treåring hemma. :) Semlorna ser jättegoda ut. Mums...kan aldrig få nog av dem.

    SvaraRadera
  2. Mumm, ser jättegoda ut. Borde ta tag i mina semlor snart känner jag =)

    SvaraRadera