söndag 28 februari 2010

Chokladfudgetårta




Eller egentligen borde namnet på den goda skapelse heta "jag-dog-och-kom-till-himmelen-kaka".... för så god är den!
Bottnen är lite kladdkakeaktigt seg och mjuk på samma gång och fudgen smakar som en blanding mellan knäck och kola.
När ni läser ingredienslistan kommer ni förstå varför denna kaka smakar så gudomligt, här sparar man inte på kalorierna minsann! Men som jag har sagt förr; om man lever sunt veckans övriga dagar så kan man ju unna sig lite extra gott på helgen :D För min egen del blir det nog ett litet stycke till om en liten stund, ska ju ändå träna step-up i morgon ;)
Receptet på kakan kommer från tasteline.

Chokladfudgetårta (ca 10 bitar)
Du behöver:
150 gram smör
2 st ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kaffe, kallt
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 tsk bakpulver
Fudge
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl strösocker
2 msk ljus sirap
100 gram mörk choklad, (gärna 70 proc kakaohalt)
75 gram smör, rumstempererat
Garnering
1 msk kakao

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker. Tillsätt kaffet. Sikta i mjöl, kakao och bakpulver. Rör i det smälta smöret.
Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Låt kakan svalna i formen.
Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Låt koka under omrörning några minuter till en tjock och blank smet. Ta kastrullen från plattan och rör i smöret. Häll smeten på chokladbotten och låt kakan kallna.
Pudra över kakao.

Min medhjälpare, alltid vid min sida <3

Kakan ska gräddas cirka 20 minuter...

under tiden kan man ju smaka lite på smeten ;)

Fudgen ska koka ihop några minuter till en tjock smet

Den varma fudgen lägger sig som ett spegelblankt täckte på chokladkakan *mums*

4 kommentarer:

  1. Jag bara älskar sådana kakor. Verkligen en to-die-for variant =)

    SvaraRadera
  2. Mmm, den här lät farligt god!
    Söt liten hjälpreda du har ;)

    SvaraRadera
  3. Wow! Jag har full förståelse för det nöjda leendet på din söta medhjälpare!

    SvaraRadera